Thursday, June 21, 2007

مدونون في حب مصر

التاريخ 20/6/2007

لا يهم انتمائك لاي حزب او عدمه

لا يهم جنسك او عملك

لا يهم شكلك او عمرك

ما يهم....

هو انك شاب تعشق مصر حتى الثمالة
هذا ما احسست به في ندوة
عن "الحرية الاليكترونية"بقيادة الرجل كبير المقام..شاب القلب..
الاستاذ محمد عبد القدوس..

واخيرا اثبتت مصر لي و للنظام ان بها شبابا جادا يحلم بغد افضل..
شبابا سيغدو يوما أبا يغرس وجودها اوأما ترضع حبها..
شبابا كونوا اسرة بأقلامهم قبل تلاقيهم...
و اذا تم قصف قلم احدهم تداعت له باقي الاقلام بالمساندة و الدعاء....
ولكن من
قصف قلمهم لا يعلم انه خلق منهم...
رموزا
..
ابطالا
..
قوة تتدفق في اوصالنا..


وجدت اننا

نحن المدونون أخوة من مصر واحدة...
نرى الجنة تحت اقدامها....و نذرف الدم لبكائها...

كفكفي دمعك مصري العزيزة
فهناك من احسنت تربيته



للاستزادة:مؤتمر المدونين بنقابة الصحفيين
وقفة لابد منها
تغطية لمؤتمر المدونين بنقابة الصحفيين
جزء من الصور

































جزء من الفيديو


62 comments:

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

للاسف معرفتش غير متاخر بمكان وميعاد الندوة

بس تعرفى انا فرحان اوى بجد


لا يهمنى اسمك ولا ميلادك ولا مكانك

لا يهمنى لونك

يهمنى الانسان ولو ملهوش عنوان

بجد شكرا اوى ربنا يكرمك ويكرمنا وان شاء الله يكون فى ندوة جديدة قريب

ولــــــــــو said...

بصراحه كل مااقرا بوست جديد بتجيلى حاله من الفرحه والشعور بالنشوه

انا قريت عن الندوه عند المهندس علاء ف مدونه مش انا
فعلا ربنا يحميكم و يارب اقدر ف يوم من الايام اني اكون جزء من اللي انتم فيه
حقيقي انا فخور بوجود ناس زيكم

عظيم احترامي

Alaa said...

أنا مكنتش أعرف انك موجودة
و ده طبعا لأن الورقة اللي خدوها البنات عشان يسجلوا أسماء المدونات الحاضرات اختفت و رجعتلي بيضة و زي الفل
حصل خير
بس بصراحة الهتافات كانت أي كلام لانها متألفة في وقتها
و بصراحة جزاه الله خير محمد السيد بتاع كش ملك لانه هو اللي قاللي على فكرة كلمات مش هتافات
بصراحة طلعت كل اللي في نفسي على بتوع امن الدولة لحد ما صوتي اتنبح
و مش قادر اتكلم

المهم بأه في نص المؤتمر لقيت واحد جاي بيقوللي على فكرة بتوع أمن الدولة مستنيينك تحت و هيخطفوك بعد المؤتمر و انتا نازل عشان الكلام اللي انتا قلته

قلتله ياعم صلي ع النبي يخطفوا مين
دانا آكلهم
ههههههههههههه

تغطية جميلة
ربنا يبارك فيكي

بن توفيق said...

بحس بالفرحة الشدية والامل الكبير

لما الاقى حد من اللىكانوا فى الندوة امبارح .. بيتكلموا عليها

يلا شدوا حيلكم يا مدونيين

الله معكم

مشروع انسان said...

يا رياتنى كنت معاكم والله زعلان جدا انى مكنتش موجود وبتابع فى مدونة مدونة للى كانوا حاضرين ايه اللى تم ربنا يبارك فيكم بس مكنتش اعرف انك ثورجية ما شاء الله يلا خير ربنا يسهل وشكرا ليكم باسم كل المدونين

الحلم العربي said...

انا أول مرة اسمع عنه ....هو ده كان خاص بالمدونين عامة و لا مدونين الإخوان خاصة يعني
على العموم خطوة حلوة و ربنا يوفق الجميع
و انا كمان ما كنتش اعرف انك ثورجية...هههههههه
تحياتي

نقطة مية said...

elgazaly
و عليكم اليلام و رحمة الله و بركاته
الندوة مكنتش محور الاهتمام بدرجة الرغبة في التعارف بين المدونين..بجد تحس انك بتتنفس و عقلك بيتنفس..و لقيت ناس جادة تقدر تحاور و تناقش و تختلف معاك بس تتفق على حب الوطن
تحياتي

نقطة مية said...
This comment has been removed by the author.
نقطة مية said...

ولو
مادام فرحت باللي بتقراه يبقى انت قلبك على البلد دي...و مادام قلبك عليها يبقى ان شاء الله هتكون جزء من حائط الصد عنها..
و فعلا البشمهندس علاء بذل مجهود كبير بارك الله فيه
تحياتي

نقطة مية said...

علاء
و الله لا شفت ورقة ولا حاجة..و بعدين مكنتش انا بس ده كانت موجودة الاخت شمس الدين صاحبة مدونة ربة السيف و القلم..و شروق الشمس صاحبة مدونة فقاقيع كلام..و صاحبة مدونة مستنية الفرج..و صاحبة مدونة سحر الشرق..دول اللي قابلتهم ....
و على رأيك..حصل خير...
و الهتافات كانت بينك و بين الاخ احمد منافسة ليك حق صوتك بروح...
:-)
يا سيدي كتر خيرك و متجيش من بعد تغطيتكم للندوة
تحياتي

نقطة مية said...

بن توفيق
منور المية في اول زيارة...و كلنا بنحس بالفرحة لما نلاقي اللي معانا في حب البلد دي
تحياتي

نقطة مية said...
This comment has been removed by the author.
نقطة مية said...

الجميلة الحلم العربي

لأ مكنتش خاصة بالاخوان..انا مش اخوان..مع كامل احترامي ليهم..ولا تبع اي حزب او حركة ما..مع كامل احترامي ليهم برضه...
هو الجميل كان التعارف بين المدونين و صدقيني قابلت شخصيات محترمة جدا...

و ثورجية ايه بس يا جماعة..
ده انا بخاف من الصوت العالي لدرجة البكاء!!
"نقطة ضعف"اديني كشفت سري..
بيتعبني نفسيا جداو بيحسسني بضيق ..
مش عارفة يمكن عقدة من الطفولة..الله اعلم..بس محدش كان بيزعقلي...الله اعلم برضه..
فما بالك بوقفة و هتاف بقى..
بس انا كنت مطمنة بسبب وجود اخي صاحب البوابة ..وجوده بين الجمع ادى الى تخفيف الحالة لدرجة اني ممكن اصور و كدة..ربنا يشفيني
:-)
يمكن لو ربنا اراد و نتجمع تاني نتقابل..
تحياتي

نقطة مية said...

امام الجيل
يا سيدي متزعلش..الجايات اكتر ان شاء الله...و ربنا يبارك فيك..بس ثورجية ايه..انا بحب مصر بس..
و حتى بخاف جدا من الصوت العالي زي ما قولت في تعليقي مع الاخت الحلم العربي

:-)
تحياتي

Anonymous said...

كانت بداية جميلة وةكنت معهم

وان شاء الله تبقي مجرد بداية للقاءات اخري

عصفور المدينة said...
This comment has been removed by the author.
عصفور المدينة said...

شكرا جزيلا على التغطية

Unknown said...

فعلا يا نقطة مصر هتفضل بخير
بس يمكن علينا شوية تراب عايزين نلمعها ونشيل التراب هنظهر وهنبان وهنبقى احلى شعب بقلبنا الطيل وحبنا الى ملوش حدود لبلدنا

Monzer said...

فعلا كان يوم أكثر من رائع
واتعرفت فيه على مجموعة من الشباب الهايل
بجد فيهم خير كتير جدا
واتعرفت عليك فى السريع كده
وشوفى كده هاتفتكرينى ولا لا
تحياتى ليكى

مـحـمـد مـفـيـد said...

السلام عليكم
بجد من اجمل الايام لي منذ دخولي التدوين رغم قصر المده التي قضيتها معكم ولكن بجد أثرت في كثيرا نظرا لانشغالي بمليون مشوار
بجد لقيت وجه مصر الحقيقي مش وجه مصر الملطخ بالخزي والعار
لن افسد الفرحه باللقاء بالالام المعتاده ولكنها كانت بجد ندوه تستحق الاحترام

دمتي بخير
:)

Alaa said...

عقدة من الصوت العالي
على كده كان حقك تضربيني بالنار
أو تموتي :)
حصل خير
المرة الجاية نبقى نوشوش :)

احمد الجيزاوى said...

بصراحه لمه فتحت مدونتى لقين استاذة نقطه ميه مسجله عندنا وكتبه تعليق والمتعطفعه على مدونتى الغلبانه بزيارة قلت مش ممكن يا واد يا احمد مترحش تشكرها على العاطف الكبير الذى نال مدونتى من سيادتكم وبهذة المناسبه قد اعلانه مدونه انا بحبك يا مصر تاريخ هذة الزيارة عيد قومى لمدونه
نورتى المدونه
ثانيا التغطيه بتعتك اكثر من رائعه ليوم وكان بها تميز ملحوظ فى الكيف اكثر من الكم
حيث ان كل المدونات قد اهتمت بكم او بى الاشخاص الانك قد اهتميتى بجانب اخر وهو التركيز على الكل وتلخيص يوم طويل فى تقرير صغير كما كبير كيفا وبلا انقاص لمضمون بل تغطيه كامله لمضمون
هذا متعودنا من استاذة نقطه ميه

Anonymous said...

الندوة كانت حلوة فعلا، بس بجد زعلانة جدا لأنى كنت هناك وما أعرفش أنك موجودة ، كان نفسى أتعرف عليك

نقطة مية said...

بحبك يا مصر

والله انا زعلت جدا اني مشفتكيش..مكنتش اعرف انك هناك..كان نفسي اتعرف عليكي جدا...
ان شاء الله نقدر نتواصل على الاقل بالايميل

نقطة مية said...

مصراوي اوي

ان شاء الله تكون بداية للقاءات اخرى..بس مكنتش اعرف انك هناك...

سكوت هنصوت said...

مقدرتش اجي الوقفة..لكن كلامك ندمني اكتر
شكرا على التغطية..والمرة الجاية نتقابل ان شاء الله

نقطة مية said...

skoothansawat
اول تشريف للمدونة المتواضعة...منورة طبعا..
ان شاء الله يبقى فيه مرات تانية و يا رب يكتب لنا اللقاء
تحياتي

نقطة مية said...

عصفور المدينة
العفو ده كان واجب علينا
تحياتي

Anonymous said...

أنا زعلت أكتر
عموما نتواصل بالايميل يا نقطة لحد ما نتقابل إن شاء الله

sh_press2007@yahoo.com

ده ايميلى ، ممكن تبقى تتضيفينى على الماسنجر، بس أبقى ابعتيلى رسالة عرفينى إيميلك علشان أضيفك

Anonymous said...

أنا زعلت أكتر
عموما نتواصل بالايميل يا نقطة لحد ما نتقابل إن شاء الله

sh_press2007@yahoo.com

ده ايميلى ، ممكن تبقى تتضيفينى على الماسنجر، بس أبقى ابعتيلى رسالة عرفينى إيميلك علشان أضيفك

نقطة مية said...

ايوية
اكيد مصر بخير مادام فيه لسه ناس بتحبها و بتخاف عليها و قادرة تشيل التراب من عليها
تحياتي

نقطة مية said...

الاخ الكريم
محمد مفيد
اكيد مش هتكون اقصر من مدتي انا في عالم التدوين..بس بجد..شرفت كثيرا بمعرفتك فأنت شخصية تستحق كل احترام و تقدير..
و فعلا شوفنا وجه مصر الحقيقي الغاية في الروعة...
تحياتي

نقطة مية said...

hapasa
يا اهلا يا اهلا..والله المية نورت...
طبعا فاكراك يا منذر باشا..
حتى لو فعلا اتعرفنا على السريع كدة..ده شىء يسعدني جدا..و اللي يسعد اكتر الشباب اللي مليان حب لمصر
تحياتي

نقطة مية said...

علاء
خد بالك من الفيديو كنت واقفة بيعيد عنك انت و احمد و انتو بتهتفوا و ربنا يخلي الزووووووم..
..........
و الله عندي فعلا فوبيا من الصوت العالي مبستحملوش و ممكن اعيط..!!؟
بس اللي شجعني اني حسيت بالامان من اخي صاحب البوابة ربنا يخليه و يحميه رغم انه هتف في الآخر برضه و خضني
:-)
هتوشوشوا مين بقى المرة الجاية؟
امسك عسكري عسكري و قوله في ودنه!!؟

نقطة مية said...

مدونة انا بحبك يا مصر
يا سيد احمد الشرف لينا احنا و المية منورة بتعليقك..و عيد مرة واحدة..ربنا يخليك
:-)ده خمس نجوم اللي بتقوله ده و الله
و اشكرك لانك جبرت بخاطري و عجبتك التغطية الصغنونة بتاعت العبدلله نقطة مية..
و العفو يا سيدي ده انت اللي استاذ...
اتشرفت بمعرفتك جدا..و اكثر الله من امثالك ممن يحبون هذا البلد..
تحياتي

Anonymous said...

نقطه ازيك تغطيه بتعتك ممتازه انا تعرفت عليكى فى الندوه كانت رائعه جزاكم الله خيرا على فكره انا اخدت الصوره اللى انا ظاهر فيها على المنصه معلش امن الدوله قصدى فزع الدوله اخدو منى كمرتى التى كنت ارى بها الاحداث وخايف اجيب واحده تانيه ياخدوها تانى فاهعتمد على عدساتكم

محمد السيد..مش حاسكت said...

يمكن دي أول مرة أدخل هنا ...

إنما ... بجد الكلام اللي كاتباه ...عبر عن حاجة كانت جوه كل واحد مننا وإحنا هناك ...


فنحن إخوة ... لأم واحدة ...حبها فريضة وبذلنا لها واجب ....



تحياتي ...

زحل الفلكي said...

ياريتني كنت معاهم
:)
الحاجات دي في القاهره بس
:(:(

على فكره حتى حفلة على الالفي اللي في الساقية برضه في القاهره بس
يعني لازم نروح القاهره علشان نشوف المدونين واللا ايه
:)

نزلت بوست جديد في بهارات الاتصالات عايزك تقرأيه ومش مهم التعليق المهم بس تشوفيه يا باشمهندسه
:)

وتاني مره
ياريتني كنت معاهم
بجد

Anonymous said...

rabena lama 3'ara2 fer3oon , 3ara2 ma3ah gonodoh kaman. kol zabeet we 3askary "3'ALBAN" haye3'ra2 la2eno sharek elzalem fe zolmo.

سجدة said...

تغطية ممتازة وكنتى منورة الندوة
وياريت تكرر ويكون الوقت اكبر من كده
ونتعرف اكتر من كده على ارائنا واتجاهتنا

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
أنا كنت سعيدة أوي بفكرة الالتقاء في نقطة اتفاق نقدر من خلال نغير في بلدنا اللي مش عاجبنا وأعتقد إن دي إن شاء الله البداية والباقي أكثر تأثيرًا مما مضى طول ما إيدينا في إيد بعض متعاونين بكل الفئات والطوائف..

وعلى فكرة أنا سعيدة جدًا إني عرفتك يا نقطتي.. وأحب أني أشوفك تاني

أنهاردة هيكون في وقفة في نقابة الصحفيين عشان فلسطين ياريت أرى الجميع

وجزاكي الله خيرًا يانقطتي.. حتة من الفقاقيع.. أو فقاقيع من نقطة

mo'men mohamed said...

أيوووووووووووووووووووووه
انا كل ما أشوف صور اللقاء أتغاظ اوى
يا جماعه خلاص بقى ان شاء الله مره تانيه لازم آجى
السلام عليكم



آه كنت حنسى
أختى العزيزه
مصر طول عمرها زى ما فيها شباب طالح كل همه الفساد و تفهات الأمور
فيها شباب صالح على ايده بتعلى و بتكبر
وكمان خدى بالك ان السباب ده هو اللى بعد كده بيرتفع قدره بقدر عطاءه

السلام عليكم

حائر في دنيا الله said...

ليس لاني من المدونين، ولكن بحق المدونين يثبتون ان مصر ما زالت تتنفس، وفيها نبض وفي يوم
ستنتفض

مع تحياتي لكل المدونين المحترمين

AHMED SAMIR said...

عمر مصر ما هتنضب
وعمرها ما هتعقم عن انها تنجب شباب زي الورد يفرحوا
اي نعم عدد لكويس بيضيع في زحمة الوحش
بس هنعمل ايه
دة قدرنا
تحياتي و احتراماتي

نقطة مية said...

الاخ الكريم
عمر الشرقاوي
انا اتشرفت بمعرفتك جدا و ربنا يكتر من امثالك المشرفة..و يا سيدي خد المدونة كلها مش بس الصورة...و ان شاء الله تجيب كاميرا احسن من اللي اتكسرت
منور المية جدا

نقطة مية said...

الاخ محمد السيد

منور في اول زيارة ليك و يارب دائما
و انت كنت هناك...ناس كتير اوي كانت هناك و محدش يعرف...
و ربنا يكتر من الشباب الجاد الواعي
تحياتي

نقطة مية said...

الصديق زحل الفلكي

والله ياريتك كنت معانا فعلا..نفسي اتعرف عليك بجد.....
بس ممكن اذا كان في تنويه زيادة قبل الندوة بفترة كنت جيت..المرة الجاية بقى لو ربنا كتبهالنا
اكيد هروح و اعلق يا سلام من عينية
منور المية

نقطة مية said...

المجهول

مش كل عسكري..هم اصلا بيبقوا فاهمين حاجة تانية غير اللي بتحصل..مش بيشاركوا بعقل يعني
تحياتي

نقطة مية said...

الجميلة سجدة
اشكرك على الاشادة بالتغطية الصغنونة دي..وفعلا ياريت يكون فيه وقت اكبر نتحاور فيه و نتعرف اكتر..و بجد اتشرفت جدا بمعرفتك
و نورتي المية بجد

نقطة مية said...

الجميله
شروق الشمس
المية منورة...
اوافقك الرأي..و جميل لما تلاقي مجموعة موافقاكي على الرأي و متفقة معاكي على حب البلد و تحمل نفس الهدف...
انا اتشرفت جدا بمعرفتك و اتمنى ان يديمها الله فأنت شخصية محترمة...
المية فرحانة بزيارتك
:-)

مـحـمـد مـفـيـد said...

أختي
نقطه الميه
لقد اخجلني جدا ردك ولكن والله انتي انسانه تستحق الثناء والشكر
وسعيد بمعرفتك جدا والشكر كل الشكر لمن له السبب في التعارف بيننا
:)
الي الامام دائما فانتي تستحقي بجد كل الاحترام والتقدير

خطــاب said...

الحقيقة تمنيت لو كنت حضرت
بحسب ما سمعت كان حدثا رائعا

نقطة مية said...

nesrelsharke
ايوووه دي اسكندراني بحتة...
اولا شرفتني في اول زيارة و يارب دائما...
و ثانيا..ربنا يكرم و نتجمع تاني على خير و متتغاظش و لا حاجة...
متفقة معاك في الرأي اكيد و لو ان الشباب الطالح كتيييير اوي
تحياتي

نقطة مية said...

الاخ محمد مفيد
والله انا اللي اخجلني ردك و ادبك الجم..بارك الله فيك و في من عرفني الى شخصك الكريم

نقطة مية said...

خطاب
اول زيارة للمدونة المتواضعة..و ان شاء الله يجمع المدونين في لقاء ثاني و تكون منهم...
تحياتي

نقطة مية said...

حائر في دنيا الله
نعم يا اخي..فمصر مازالت تنجب رجالا يذودون عنها و نساء يضمدون جراحها
تحياتي

نقطة مية said...

a.samir
بس برضه الشباب الجاد هيعرف يشق طريقه مهما كانت الصعاب
تحياتي

Sally said...

تغطيه ممتازة
جزاكي الله خير

dr-killer said...

معلش انا عارف اني قطعت فترة من القراية
بس رجعنا لمدونات نقطة مية والي حفرت فينا شغف القرايا
البوست ده جديد عليا
معلش انا سافرت فكان نفسي احضر اجتماع زي هيك او اشوفو بنفسي
حلو اوي اجتماع المدونون مع بعضيهم و بالآخر بيفضل صورة جميلة لحبهم و تعبهم لمصر الي بتمنى انو مايروحش هدر

نقطة مية said...

بالله المستعان
شرفت يأول زيارة و ياريت دائما..و اشكر الاشادة بالتغطية المتواضعة
تحياتي

نقطة مية said...

dr-killer
حمدلله على السلامة يا دكتور...المية نورت..و ان شاء الله تحضر اجتماع تاني و تشاركنا بآرائك
تحياتي

د/اجدع بنوته said...

يارب يخلهالنا مصر اللى مجمعانا

حلو اوى العنوان

بشر ف حب مصر

الله

تحياتى