Sunday, May 27, 2007

المصرييييييييييييييييييييييييين


من ممارستي لهواية قديمة الا و هي مراقبة خلق الله في الشارع..و ده مش لشىء الا لمراقبة السلوك و التصرف الانساني..طبعا حد ربنا هيفتح عليه و يقولي فيه ناس كمان بتتفرج على تصرفاتك....هقولوا و ماله يمكن يتعلم مني حاجة او يشوف مني تصرف هو كمان بيعمله و لما شافني بعمله حس انه غلط فهيبطل يعمله..حد فهم حاجة؟؟..مش مشكلة اكيد اللي ربنا فتح عليه ده فاهم....حد تاني غير الاولاني ربنا فتح عليه برضه هيقولي من راقب الناس مات هما..هقوله يا سيدي عارفة ياعني انت جبت التايهة!!؟؟؟انا بس بتعلم او اتعظ...ما علينا...هقولوكم بعض الصفات او التصرفات او الشخصيات اللي كانت بتثير حفيظتي"حلوة تثير حفيظتي دي" في المجتمع المصري............



أبو العريف.........



و الصفة او الشخصية دي موجودة في ناس كتير..و ده واحد ميعرفش يقول معرفش...اديكم مثال انا جربته شخصيا في ساعة صفا و روقان و طولة بال....كنت راجعة من جامعتي اللي في آخر الدنيا بدري و دي حاجة كانت نادرة الحدوث...المهم لاقيت واحدة جات تسألني عن رقم اتوبيس "أعزكم الله"تروح بيه حتة اسمها غريب فقولتلها معرفش اصل انا مش من هنا انا من هناك...فقالت لي اصل انا كنت هنا في الموقف الصبح و جاية من البلد و سألت واحد على رقم الاتوبيس فدلني على واحد و كان متأكد فركبته وداني القاهرة الجديدة!!!؟؟فركبت فيه و هو راجع و رجعت الموقف تاني اسأل...و بلاش اقول لكم هي دعت على الراجل ده بايه.........أختكم مكدبتش خبر و تفتقت قريحتي"حلوة دي كمان"عن فكرة اتسلى بيها و انا واقفة...قررت اسأل الناس عن شارع"محمد حمدي حسن"!!؟؟المشكلة ان ناس كتير جاوبوني و ادوني اتجاهات و اروح ازاي بالمواصلات و ولا اجابة زي التانية مع ملاحظة ان اكتر اللي ادعو معرفة الشارع كانوا رجالة و اكتر اللي قالو منعرفش من البنات و الستات فلقيت ان الصفة دي ذكورية بحتة..على فكرة"محمدحمدي حسن "ده كان اسم واحد زميلي في الجامعة!!!!!؟




العلامة"بتشديد الام"..........



و ده بقى دماااااااااغ....بيعرف كل حاجة عن أي حاجة و يختم حديثه بجمل يتواضع فيها و يحسسك انه بيشكر ربنا على العلم الفياض ده و انه بعد اللي قالو ده كله لسه يجهل الكثير و ان العلم ده هبة من الخالق خصه بيها عشان نيته صافية زي زيت الذرة..جمل زي "هذا و الله أعلم"..." و الله المستعان"..." ربنا يقدم اللي فيه الخير".....تقعد جنب الواحد من دول يدوس في اي موضوع يتفتح..سياسة يتكلم..كورة ميضرش....فن و ماله....طب ميخسرش....هندسة اسهل من شرب المية....يعني الراجل عليم ببواطن الامور...نفس اللي ربنا فتح عليه ده في اول البوست هيسألني"ميمكن الراجل مثقف؟ و انتي اللي مش فاهمة حاجة" هقول له ان فيه حاجات بتكون واخدينها في المدرسة او حاجات معلومات عامة هو بيغلطها و النوع ده بيتفقس بسرعة و بعدين ميقفلوا الكليات بقى وواحد زي ده يعلمنا.. المشكلة بقى ان النوع ده بيبقى أغلبه من كبار السن او يعني الاكبر منك في القعدة الحوارية و لو فتحت بقك و غلطته تبقى قلة ادب و قلة ذوق من ساعدتك و حتى الجالسين لو عارفين انك صح برده هيلوموك و يقولولك"ده انتم جيل ميعلم بيه الا ربنا..انتم مش فاهمين حاجة..مبقاش غيرك اللي تعدل على فلان يا اللي مطلعتش من البيضة!!؟"فالمفروض من سيادتك متطلعش من البيضة و تفضل قاعد تسمعه و تستفيد من علمه فهتلاقي ودانك بتطول و يطلعلك ديل ونصيحة قوم من القعدة دي بأي شكل قبل ما تنهأ عشان كتير من اللي وصلوا لكدة مش عارفين يرجعوا!!!؟

الغريب ان اللي بيبقوا متأكدين من جهل هذا الرجل بييجوا يسألوه عن حاجات ويفتحه معاه مواضيع و يسمعوه..مش عارفة ليه!؟



الفيلسوف......



ده الشخص اللي يفلسف اي حاجة يعملها سواء صح او غلط لصالحه و مش هتاخد معاه حق ولا باطل و مش هينوبك من المناقشة معاه الا ارتفاع ضغط الدم"نسأل الله لناو لكم العفو و العافية"......اديك مثال...طالب مش بيذاكر تقول له ذاكرلك كلمتين ينفعوك يوم السؤال يقولك انا اتعب نفسي و اعصابي ليه الصحة اغلى..تقول له اتعب عشان تدخل كلية عدلة واذا كان في الجامعة يبقى عشان تنجح بتقدير..يقول لك اللي في الجامعة مادام نجحت يبقى فيه تقدير مش مهم يبقى ايه بس المهم اني عديت و خلاص و اللي مش في الجامعة هيقولك لو كل الناس فكرت انها تدخل كلية كبيرة الوظائف البسيطة مش هتلاقي ناس تشتغل فيها مع انها وظائف شريفة....تقول للي في الجامعة التقدير بيفرق ساعة الوظيفة و تقول للي مش في الجامعة ليه متحلمش بوظيفة كبيرة..هيردوا الاتنين هو فيه حد لاقي شغل اليومين دول يبقى اتعب نفسي ليه!؟؟ و ترجع لنفس النقطة كأنها دايرة فاشتري صحتك انت و بلاش تتعب نفسك و تجادل و الا هتلاقي نفسك في مستشفى المجانين بتغني"البيضة عند الفرخة..والفرخة عايزة القمحة...و القمحة عند القماح..."!!؟؟؟




الفهلوة.......



الصفة دي بقى مستفزة جدا و منتشرة للاسف جدا برضه....و الفهلوة انك تجيب الفلوس من بذر العنب او تاخد اللقمة من بق العو...المهم انك تعمل حاجة تاخد بيها حق حد من غير ما يحس..فيها حتة نصب....زي مثلا انك تكون واقف في طابور بقالك ساعة و فجأة يجي واحد و يتسحب و يقف جنب الراجل اللي واقف تاني واحدقبل الشباك و يفتح معاه حوار و يضحك معاه و يجر ناعم كأنه يعرفه من زمان...و لما يجي الدور على الراجل ده يقرب الفهلوي معاه ناحية الشباك و ممكن يسأل الموظف باهتمام عن حاجة الراجل اللي عمره ما شافه كأنه جاي معاه..و لما الموظف ينهمك في عمله يميل الفهلوي على الراجل اللي عمره ما شافه و يطلب منه يوقفه مكانه بعدما يخلص عشان وراه شغل او عنده ظروف مش هتسمحله يقف في الطابور...و فعلا ده اللي يحصل و انت يا عيني اللي واقف في الطابور تخبط دماغك في الحيط و اذا حاولت تكلم الفهلوي او تعنفه مش هيرد عليك المهم خلص مأموريته.........مثال تاني.....تبقى ماشي بعربيتك في امان الله و في الحارة اللي تطلع فيها على الكوبري وتلاقي واحد راح خارج من وراك للحارة اللي مش طالعة الكوبري و ماشي لحد مطلع الكوبري و راح راجع للحارة اللي تطلع الكوبري و يطلع الكوبري و يمشي و انت قاعد في عربيتك و ملتزم و منقوط...او مثلا تشتري بطيخة حمرة و البياع قطعلك حتة عشان تتأكد و لما تروح تلاقيها قرعة...بلاش دول كلهم هحكيلكم حكاية غريبة جدا و حقيقية.."حكاية الكتكوت اللي بيرقص على الصنية!!؟"...كان فيه واحد قاعد في الشارع و معاه صندوق كتاكيت و قدامه صندوق خشب حاطط عليه صنية حديد..ياخد الكتكوت من دول و يحطه على الصنية و يغني و يسقف فيقوم الكتكوت يرقص !!؟و يقول للناس انه درب الكتاكيت دي على الرقص و يبيع الكتكوت بعشرة جنيه..و في يوم واحد شراني جه و اتخانق مع بتاع الكتاكيت عشان الكتكوت مرقصش لما خده البيت و مات
و مع الخناقة وقع الصندوق الخشب اللي عليه الصنية و طلع تحتيه وابور جاز ..اتاري ياعيني الكتكوت مكنش بيرقص ده كان بيتنطط من الصنية السخنة!!!؟؟

اكمل لكم في الجزء التاني ان شاء الله

54 comments:

زحل الفلكي said...

هيييييه انا اول رد

حلو اوي موضوع ابو العريف ده

حقولك على موقف حصلي
انا من بورسعيد

وكنت في القاهره علشان رايح معرض الكتاب
وخير اللهم اجعله خير تتطق في دماغي اروح من ارض المعارض الى الحسين
مشي

موتورجل يعني
طبعاً معرفش السكه ولا اصلا عمري مشيت في مصر

المهم قولت اديها مغامره
واخذت صاحبي ومشينا
روحنا عند نادي السكه
وسألت هناك
يا عم لو سمحت
تحت امرك
عايزين نروح الحسين نروح منين
تروحوا الحسين مشي
اه
يااااااااااااااااه انتوا منين
من بورسعيد
عارفين لما تمشوا من المناخ للعرب
انا طبعاً كنت بكتم الضحك وروحت فاقعة واحده ياااااااااه كبيره كأن المسافة 80 كيلو مع ان المناخ والعرب اللي بيتكلم عليهم دول
احياء جنب بعض في بورسعيد

قالي ايوه اهي كده
المهم قولتله يعني اعمل ايه
قالي اركب اتوبيس مش فاكر رقمه
المهم فضلنا نبص على رقم الاتوبيسات ونمشي ورا الاتوبيس لحد موصلنا في الاخر والحمد لله بسلام بعد لما عدينا في شوارع عجيبة وبين الجبانات وحاجات غريبة كده
المهم اننا لما وصلنا الحسين انا وصاحبي فضلنا نحضن في بعض ونتنطط طبعاً مهو وصلنا لمكان مش عارفين ازاي

المهم الخلاصة من الحكاية دي ان الراجل ابو العريف عامل نفسه بورسعيدي
وهو بيكلم بورسعيديه
يعني مش حيسلك معانا وبرضه عامل فيها ابو العريف

والفهلوي بقا ده ظروف المعيشة بتحتم ده
المصري بيعرف يجيب اللقمة من خرم ابره
من كتر مالحياه صعبة بيبتكر علشان يعرف يعيش
وطبعاً الرزق بيد الله والمفروض يجتهد في الحلال

بوست جامد يا نقطة ميه
بجد
ومنتظر الجزء التاني

قنديل said...

حلو البوست ده يا نقطة مية. ياريت في الجزء التاني تتكلمي عن الشخص السمج أبو إبتسامة من الودن للودن والذي يتفنن في حرق أعصاب البشر. أنا النوع ده تاعبني أوي
تحياتي

Alaa said...

باحب موضوع التأمل في الناس ده جدا
باسميه حتى "دماغ ناس"
كل ما الواحد يكون متضايق ينزل الشارع يعمل دماغ ناس :)

موضوع العلامة ده للأسف انتشر للشباب جدا
و تلاقي كل واحد فيهم فيه ثقة تهد بلد
و هو ياعيني و لا هو عارف حاجة
و المشكلة انه ما بيتقبلش معلومات جديدة من كتر احساسه انه عارف كل حاجة

واحد صاحبي فضل طول فترة الكلية معتقد ان الجيد جدا من 85 %
مع انها من 75
تخيلوا اتفه المعلومات اللي زي دي مش قادر يتقبلها عشان عنده اكتفاء ذاتي :)

موضوع جميل جدا
بس بمناسبة موضوع ذكورية ده
انا من تلات او اربع ايام كنت في فرع i2 اسكندرية و البنت اللي شغالة هناك "منها لله"
لففتني اسكندرية كلها عشان اجيب حاجة كانت موجودة عندهم بس سيادتها مكنتش عارفة

ربنا يباركلك يارب على الموضوع و في انتظار الباقي

سندباد said...

برافو فعلا تحليل بخفة دم ولو فضلتي تراقبي كده علي طول اعتقد انك كل يوم هاتنزلي بوست جديد يالله شدي حيلك

نقطة مية said...

صديقي زحل الفلكي

ضحكت كتير و انا بتخيل انت و صحبك لما و صلتوا الحسين بعد الرحلة السندبادية و انتو بتتنططوا و تحضنوا بعض و ناقص تبوسوا ارض الوطن...
اسعدني ان البوست عجبك و تابعني عشان الجزء التاني

تحياتي

نقطة مية said...

قنديل

اشكر اشادتك بالموضوع..و تابعني في الاجزاء اللي جاية و هتلاقي اللي مضايقك

تحياتي

نقطة مية said...

sendbad
اشكر اشادتك بالبوست و سعيدة انه عجبك و والله انا مببطلش اراقب الناس و دايما بلاقي حاجات جديدة..تابعني في الاجزاء التالية

تحياتي

نقطة مية said...

علاء

عجبني مصطلح"دماغ ناس"جدا..انا لما براقب الناس بركز اوي و مبيشغلش بالي حاجة و انسى اللى مضايقني..
اكيد هتلاقي حاجات من اللي ذكرتها قابلتك في حياتك زي العلامة صاحبك و كويس انك نبهتني انه وصل للشباب عشان اعمل حسابي..اما ابو العريف ففي بنات برضه بس بنسبة اقل من الذكور...
تابعني الجزء التاني

نورت المية

عصفور المدينة said...

طيب واللي كاتب بوست في الدرافت ومسميه "مانا عارف" يعمل إيه ينزله ولا يحمض عليه يعني بسبب كتابتك عن العلامة

صاحب البوابــة said...

حكاية الكتكوت اللي بيرقص على الصنية

---------------------

هههههههههههه

يبقى أنت أكيد في مصـــر

تحياتي يا صاحبة القلم الساخر

Anonymous said...

البوست حلو جدا

بس كله كوم وأبو العريف ده كوم تانى

أنا مرة نزلت انا وصاحبتى رمسيس كنا رايحين جمعية (مش فاكرة اسمها) المهم، عاوزة أقولك ان احنا كنا قربيين منها جدا بس بسبب أبو العريف ده لفينا لفةقعدنا يجى ساعة الا ربع بنلف وفى الاخر رجعنا لنفس المكان اللى كنا فيه واللى الجمعية موجودة فيه برده.. كنا حنموت من الغيظ وخصوصا لانه كان سبب فى تاخيرنا عن الميعاد

من ساعتها بطلت اسال اى حد عن اى حاجة لان ما حدش عارف حاجة كله بيفتى بس

بوست جاااااااامد

نقطة مية said...

عصفور المدينة

يا خبر..هو انا حرقت بوست عندك..انا اسفة..بس انشره و اهو ده توارد افكار
:-)
تحياتي

نقطة مية said...

الغالي صاحب البوابة

والله حكاية الكتكوت اللي بيرقص على الصنية دي بجد

يارب يكون البوست عجبك

تابعني عشان الجزء التاني

نورت المية

نقطة مية said...

بحبك يا مصر

ما انا كمان بطلت اسأل عشان السؤال لغير الله مذلة و احتمال 98%موصلش..و الله حسيت بالغيظ من اللي حصلك انتي و صاحبتك

سعيدة ان البوست عجبك و تابعيني عشان الجزء التاني

تحياتي

Anonymous said...

موضوع الفهلوي ده اللي بيستفزني جدا وفي الغالب لازم اشتبك معاه واتخانق كمان ان استدعي الامر


وفي ناس بردو يا نقطة لو احنا قاعدين معاهم في حوار ميحبوش حد يتكلم الا هما وبس واحنا نسمع وبس

يارب سلم :)

تدوينة راااااااااااااااااائعة

نقطة مية said...

مصراوي اوي

انا كمان بيستفزني جدا الفهلوي ده..بس انا مقدرش اتخانق فبكتم غيظي..يا بختك
اما الناس اللي بيتكلموا دول فبيندرجوا تحت بند العلامة
تابعني عشان الجزء التاني فيه حاجات كتييييييير

سعيدة ان البوست نال اعجابك
تحياتي

تليفزيون ملون said...

بوست جميل يا نقطة ميه ..

انا عن نفسي بحب موضوع التأمل ده جدا ...و باالمناسبة ..الامام ابو حامد الغزالي ذكر ان من وسائل التى تعين الفرد على معرفة عيوب نفسة ليقوم بعد ذلك بتزكيتها و نتقيتها من هذه العيوب هو معرفة ما لا يعجبني فى الاخرين و من ثم احاول ان اكتشف هل هذا اعيب اصابني انا الاخر ام لا ...لأن الانسان قليل الاحساس بعيوبة سواء كانت معنوية او مادية ...ظاهرة كانت او باطنة...


الى الامام دائما ..

تحياتي

نقطة مية said...

تليفزيون ملون

اقدر دائما قيمة زيارتك يا صديقي...
اشكر اشادتك بالبوست...و بالنسبة لموضوع التأمل ده انا بعتبره هواية حميدة..و فعلا الواحد بيقدر يقيم نفسه من افعال الآخرين

تحياتي و ارجو ان تتابعني للجزء الثاني

AHMED SAMIR said...

فعلا
من راقب الناس مات هما
بالنسبة لحالتك دي ونظرا لانك مراقبة جيدة جدا
انا اتوقع انك مش هتعيشي لحد يوم التلات
مدونة اكتر من روعة...اول مرة بزورها
ارجو ان تقبليني صديقا للمدونة
تحياتي

نقطة مية said...

a.samir
يا سيدي الله يخليك..سعيدة ان المدونة المتواضعة عجبتك و اكيد انت صديق للمدونة من يوم التلات
:-)
وياريت تتابعني عشان لسه الجزء التاني فيه العجب

نورت المية

كراكيب عادل said...

اكتر حاجة مؤذي ابو العريف دة

لانة بيفتي في حاجة ميعرفهاش ودي مصيبة

الفهلوي دة ساعات بيموتني ضحك ولو اختفي هزعل

لانة زي مدرسة بيعلم الناس بشكل عملي

انة مينضحكش علية تاني ويتحفظ المرة الجاية والجاية منة هههههههه

بس انا معترض علي عنوان البوست المصرييين

مهي مصر مليانة حجات وناس قمة في الرقي والتحضر عايزك بقي تتكلمي عنهم وتعملي اجزاء من المواصفات موضوع هايل جدااا ومتنسيش الحرامية :)

انا كنت اروح المطار مخصوص وافضل اتفرج علي الناس

موضوعاتك السابقة كمان جميلة وطريقة السرد عندك تجنن لا لا هبقي صديق انا لمدونتك بعد اذنك

شــــمـس الديـن said...

الله

انا بحب النوع دامن الكتابة !!!

نرد علي كل بوست لما اقراه علشان مفيش نقطة تفوت مني
اولا بالنسبة لموضوع ابو العريف دا

هي مش صفة ذكوريا ولا حاجة ...بس المشكلة اللي فعلا لاحظتها انه البنات او الستات بتبمشي في الشارع بالشبة !!! لكن تيكي تسئليها بشكل علمي - يعني تقول اساء شوارع كدا - استحالة تلاقيهم عارفي الا من رحم ربي !!!

اما بالمسبة للرجالة فانت اولا بنتوة و لما بتسئلي جدع من الجدعان مش يحب اانه يبان مشعارف ادامك !!! عزعلابات فارغة في دماغهم

الجزء التاني
العلامة (بتشديد اللام :)

فعلا ...قابلت النوعية " الفظيعة " دي ... و زي ما انت قولتي بتتكشف بسرعة , و فعلا مش قادرة افهم الناس ليه مش بتعترض علي اشياء بديهية .. رغم انهم عارفين الصح من الغلط لكن بيشوروه
دي سلبية من الناس ولا مش عايزين يجرحوه ولا مالهم بالضبط ؟؟؟

الفيلسوف

دا تعزيز للتكاسل و لي ذراع الحقيقة و الموضة اللي طالعة ان نظام التعليم فاشل و انه لا يقيس او يتناسب مع قدراتي الحقيقة و ان ابو المقبول بيفهم احسن من ابو الامتياز مرتبة
فكرتيني بقصة قرأتها في مدونة beautiful mind
دُعي أحد الدكاترة لإلقاء محاضرة في مركز للمدمنين عن أضرار الخمر
فأحضر معه حوضان زجاجيان : الأول فيه ماء ، والثاني فيه خمر
ووضع دودة في الماء فسبحت ، ثم وضعها في الخمر فتحللت وذابت
حينها نظر إلى المدمنين سائلاً: هل وصلت الرسالة ؟؟ فكان الجواب
نعم اللي في بطنه دود يشرب خمر عشان يطيب


الفهلوة
للاسف موضوع الكتكوت دا من زمااااااااان او عارفاه
انت بتتكلمي عن الفهلوة طيب الجدع المنادي اللي واخد الدنيه كدا بالدراع و لما حد يركن عربيتة و يمشي يكون عايز جوز جنيهات !!! عمل ايه طيب من مجهود ولا هو المفهوم انك تاخد فلوس من غير ما تتعب
مرة واحدة فلاحة كانت عايزة تعملهم علينا في السوبر ماركت و لكن بهبل شوية
و انا علي فكرة دمي حامي في الحاجات دي و معرف اقوم الناس لو عندهم ذرةاستعداد
كانت وقفة عرفات و مفيش اي محل فاتح و انااشتريت لوازم البيت علشان العيد و كدا ... و قفت في الطابور و اتبسط لما لاقيت كل الناس واقفين و اذا بست جاية و صوتها عالي و وقفت بنتها امام راجل ادامي و قالت لها متتحركيش من هنا متخليش حد ياخد مكانك

و بعدين لاقيت البنت واقفة بيننا انا و الراجل اللي ادامي
قولت له بمنتهي الذوق لو سمحت لو الست دي تبعك وقفها ادامك ...
قال لي و الله ما تبعي
قولت له يبقي ترجع اخر الطابور علشان احنا بقالنا كتير و هي مينفعش تيجي كدا
و رجعناها فعلا و هي قاعدة تتمحلس و تقول انا واقفة الاول قبلكم قولت لها لأ
و لكن للاسف الناس اللي ورايا طلعوا سلبيين و اخدت مكانهم
المهم ان محدش اخد مكاني :))

و لو بردواف ي طابور و حد جاي ووقف ادامي و اقول لها بعد اذنك انا جاية قبلي تقول لي اوه معلش مش اخدت بالي ... و توسع لي ...
اعتقد ان المشكلة انه فيه حاجات كتيرة احنا مش بنرفضها و متقبلينها علشان كدا هي موجودة


اسمحيلي اني اعمل لنك عندي بتدوينتك لاني بحب انه لما حد يقرأ موضوعي و عايز يستزيد يروح مدونات بتتكلم عن نفس الموضوع او تدور في فلكة

و طبعا مستنية الجزء التاني
:)

نهى جمال said...

موضوع حلو يانقطة
والتأمل في الشخصيات وفك طلاسم البشر
في حد ذاته رائع بس مايكنش تطفل عليهم

نقطة بسيطة مش المصريين بس هيا ظاهرة هتلاقيها في الغرب برده

باستثناء كل ده الموضوع حلو وفعلا موجود وساعات بتبقى مستفزة

وخاصة أبو العريف والعلامة أحيانا بتبقي عايزه

تصرخي وتقوليوا ستــــوب

هيا مشكلة لا حل لها

لكن تستحق المناقشة

تحياتي

كرانيش said...

ربنا يدينا ويديكى الصبر على امثال الناس دى اللى الدنيا بقت مليانه منهم

ويااما ياخدهم يا اما يا خدنا ونخلص
سلام يا قمر

مشروع انسان said...

ايه التحليل المتميز لصفات الشعب اللذيذ ده فعلا شعب لذيذ وحكاية ابو العريف دى منتشرة جدا بس الحمد لله انا مقبلتش حد منهم مش عارف كل اللى وصفولى طرق كانوا صادقين معايا مش عارف ليه بس اذا حد سالنى على طريق ومعرفوش بقولوا علطول معرفوش صحيح افتكرت موقف معايا حد سالنى انا وصاحبى عن مكان فصاحبى مكنش عارفه اوى فحاول يقله على حدود علمه ويفتكر فالراجل افتكر انه بيالف ام اتضايق وسابنا ومشى شكله قاسى كتير من الناس يا عينى والفهلوة دى بقى بتضايقنى موت من الشعب اللذيذ ده كل واحد يموت ويقرطس الناس ويفتكر انه بكده مفيش زيه اتنين المهم بوست جميل جدا وفعلا واقعى جدا الى الاماااااااام

Unknown said...

دمك زى العسل
وفعلا دة بيحصل ودة مشكلة فعلا وخصوصا بقى لما تبقى عايزة تروحى مكان ومش عارفة ميت واحد يقولك تروحى ازاى وكلمهم غلط يا جماعة من قال لا اعلم فقد افتى

gohayna said...

التأمل في خلق الله

والله هوايه ممكن تطلع جميله

انتي مسبتيش حد يا بنتي

بجد كل الي انتي وصفتيهم فعلا موجودين

واكتر منهم كمان

انا في انتظار الجزء التاني

متتأخريش لو سمحتي

تحياتي يا قمر

نقطة مية said...

كراكيب عادل

ابو العريف ده نموذج يودي في داهية اتفق معاك.....و انت بتبص للفهلوي بنظرة مختلفة..كويس انك بتضحك منه بس بتقدر تمسك اعصابك ازاي؟؟

معترض ليه على عنوان البوست هاتلي شعب غيرنا بيعمل كدة في بعضه و انا هاكتب البوست باسمه
:-)
و اقتراحك جميل و موضع بحث

يا سيدي انت تنور المدونة و ليا الشرف تكون صديق ليها...
تابعني عشان الجزء الثاني

تحياتي

نقطة مية said...

شمس الدين

انا واحدة من الناس اللي ملهاش في اسماء الشوارع و التوهان ده قمة في المتعة..لانك فجأة بتلاقي نفسك في حتة غريبة و ناس غريبة و يمكن توصلي حدود السودان!!؟و انا فعلا حسيت ان الراجل بيتكسف يقول عدم معرفته بالمكان فيقوم مودي اللي بيسأل في داهية!!؟

العلامة ده بقى حالة تقتل من الغيظ مش عارفة الناس يمكن بتكبر دماغها و هي قاعدة معاه

الفيلسوف ده انا اتفق معاكي تماما انه تعزيز للتكاسل و لي ذراع الحقيقة و اضيف صوغ مبررات لعمل خاطىء...زي اللي بطنه دود فيشرب خمر

اما الفهلوة...اولا انا سعيدة اني لاقيت حد عارف حكاية الكتكوت اللي بيرقص على الصنية لاني حسيت ان الاخوة المدونين شاكين في قدراتي العقلية و مش مصدقين فلما الكلام يجي من مدونة ليها قيمتها و مصداقيتها زي حضرتك هيصدقوا
:-)
والله انا اتغظت من الحكاية اللي حكيتيها و الغريبة ان اللي بيعمل كدة كمان بيجادل
يا اختي الفاضلة
اعملي اللنك اللي عايزاه المدونة مدونتك و اسعدني تعليقك فعلا و نورتي المية
و الجزء الثاني فيه كتييير

اشكر زيارتك

نقطة مية said...

نهى جمال

اشكر اشادتك بالموضوع و لكن المصريين احترفوا ده في بلدهم و لما بتلاقيهم بره مصر بيكونوا ملتزمين و محترمين جدا و فعلا الشخصيات دي بتكون مستفزة و ده بيلفت النظر لاي حد فمبيحسوش ان حد بيتطفل عليهم

تحياتي اختي الفاضلة

نقطة مية said...

كرانيش

يارب يصبرنا احنا و اياكم يارب

و بعدين ياخدهم هما احنا معملناش حاجة
:-)
نورتيني

نقطة مية said...

امام الجيل

اشكر تلبيتك للدعوة و اشكر اشادتك بالموضوع كثيرا...
و فعلا شعبنا حكاية و لذيذ بشكل يغيظ

بس انت بتعرف الناس اللي ممكن تدلك على العنوان الصح ازاي هل في حاجة في شكلهم او مظهرهم تخليك تروح تسألهم و انت مطمن ان التوجيه اللي هيقولوه صح؟

اسعدتني زيارتك كثيرا

نقطة مية said...

ايوية

اخجلتم تواضعنا يا اختي...انا اكتشفت ان الشعب بيعرف كلمة"افتى"و مش عارف كلمة"لا اعلم"
نورتي المية و تابعيني عشان الجزء الثاني

تحياتي

نقطة مية said...

gohayna

التأمل في البشر ده متعة ما بعدها متعة جربيها الهواية دي على ضمانتي هتطلع حلوة...
انا اصلي كنت متغاظة من الشخصيات و الصفات دي فطلعت كل ده في البوست

لا مش هتأخر في الجزء التاني ان شاء الله

المية نورت بزيارتك الكريمة

تحياتي

مشروع انسان said...

اه فعلا انا مش بسال اى حد عن الطريق يعنى لازم يكون شكله محترم ويكون كبير فى السن عشان يبقى عارف الطرق كويس
تحياتى

عصفور المدينة said...

حاسيب البوست في الدرافت شوية وأهو يبقى بنزن ع الموضوع على فترات يمكن الناس تبطل

وبعدين أنا باحب اراقب الناس من صغري ومتهيألي كل المدونين لازم يكونوا كدة

محمد مصطفى said...

كل ده بوست يا مفترية؟!!!!!!!
بس تصدقي رغم كده إلا إنه حلو جدا ً أنا كمان عندي العادة السيئة دي

dr-killer said...

كدة الواحد يخاف يتمشى بالشارع
خوفا انو نقطة المية تلقطو
البوست حلو جدا و احنا بانتظار الجزء التاني

نقطة مية said...

امام الجيل
ممكن بضه..بس ايه اللي يضمنلك انو ميطلعش زي العلامة...والله هو توفيق من عند ربنا و فراسة...
تحياتي

نقطة مية said...

عصفور المدينة
والله انا حسيت بالذنب عشان بوظت الموضوع بتاعك بس اكيد هنختلف في طريقة العرض و الاسلوب و هنتفق في الفكرة...
لازم الناس كلها تبقى كدة مش بس المدونين..عشان كل واحد ياخد باله من تصرفاته
تحياتي

نقطة مية said...

dr-killer
اولا نورت المدونة بزيارتك يا اخي...ثانيا اشكر اشادتك بالبوست و ده شىء اسعدني كثيرا
ثالثا متخافش مني بس في متلي كتيييييير بيراقبه الناس بالشارع خد بالك من نفسك بس :-)
تابعني للجزء الثاني
تحياتي

نقطة مية said...

مادو
البوست مش كبير اوي يعني ده انا مكبرة الخط شوية
:-)
سعيدة انه الموضوع عجبك و تابعني عشان الجزء التاني فيه كتير
تحياتي

سوووكا said...

انا بأه مشكلتي في مضوع المصريين أني بسأل السؤال الأزلي ليه مش ايه

فاهمة حاجة اكيد لأ

يعني انا كنت الأول بقعد اراقب الناس زيك كده في مرحلة فاتت وابقى مستغربة برده زيك بس توقفت عن الأستغراب وانتقلت لمرحلة تانية اللي هي براقب الناس مش عشان اعرف الأنواع وده عامل فيها ابو العريف وده متفزلك لأ ببقى بدور على ليه الشخصية ديه كده من الملامح ؟ على فكره صعبة جدا

انك تركزي في الملامح في الحركات في الكلام والطريقة اللي بيتنطق بيها انك تقعدي تقارني وتستنتجي

وبرده مش حتوصلي لحاجة لأن المصري ده حاجة بسيطة جدا لدرجة الصعوبة

انا بهيس معلش

بس تدوينه لذيذة

BaTresYa said...

هههههههههههههههههههههههه..على فكره كل واحد فينا فيه صفه ولو صغيرة من الحاجات دي .. يعني أنا مثلا يمكن تقولي عليا .. أم العريف بس مش في الطرق ..في المذاكرة ,,لما حد يسألني يعني ايه كذا بفتي :$ اصلي مش بحب اخلي حد يمشي من عندي بخفين حنين :‏$ موضوع جميل اوي وفي انتظار الباقي

نقطة مية said...

batresya

انا بذكر مثال لكل حالة و كل شخصية او صفة ليها اوجه كتير و طرق كتير و لو قعدت اذكرهم كلهم البوست مش هيخلص
:-)
اكيد كل واحد منا فيه حتة من اي شخصية بس الجميل انه يعترف بيها..احييكي

اسعدتني زيارتك

نقطة مية said...

فرفوشة

فاهماكي جدا جدا و سعيدة انك معايا على الخط..انا كمان بعد اللي بلاحظ فيه صفة معينة بحاول اجد له عذر او مبرر و ده الهدف من البوست..مش بس عرض الشخصيات اني اجمع كمان الآراء حول الشخصية دي يمكن اقدر اعرف الاجابة على"ليه؟"...
اسعدتني زيارتك جدا

تابعيني للجزء الثاني

تحياتي

انتظار مؤقت said...

وله في خلقه شؤوون من اجمل لحظات تاملي في الناس و دي هوايه من الصغر لما اكون راكب في باص او اي مكان فيه ناس كتير مستنيه او بتعمل حاجه بشوف العجب فيهم ...بوست جميل ..نريني بزيارتك يا قمر

نقطة مية said...

انتظار مؤقت

فعلا تجمعات الناس دي بتيقى فرصة تشوف فيها العجب...
تابعني للجزء الثاني

نورت المية

Amr Mohy said...

البوست جميل جدا جدا .. وعجبنى قوى الجزء بتاع الفهلوى لانها صفة مقرونة بالمصريين , المصرى يعنى فهلوى


وحكاية الكتكوت بجد بشعة جدا . مكنتش متخيل ان فيه تفكير بنى ادم يوصل لكده :((

نقطة مية said...

شاب مصري

المصري فعلا فهلوي و الصفة دي موجودة فينا كلنا بنسب مختلفة
اما حكاية الكتكوت دي بجد و اهو الناس بتبتكر اساليب نصب على حساب الكائنات البريئة

نورت المدونة و تابعني عشان الجزء الثاني

تامر حسين said...

موضوع غايه في الروعه
تحياتي ليكي بجد

Unknown said...

بس تعرف برضه اللي بيعمل كده بيكون باين عليه احيانا انه بيفتي..
لسه من كام يوم وقعت في واحد من دول وقعد يوصفلي المكان اللي انا رايحه علي اني ادخل ليمين وامشي حوالي 2-3 كيلو (حاسبها كمان) فالاقي المكان
مش عارف ليه ما استريحتلوش
المهم مفيش بعد 500 متر وقبل ما ادخل اي يمين لمحت المكان اللي انا رايحه علي شمالي والحمد لله ربنا سترها وملفيتش كتير...
حاجه كمان مش عارف بامسك نفسي عن الضحك ازاي ساعتها : لما تسأل حد عن طريق مثلا ويقولك ادخل شمال وهو بيشاور بذراعه في اتجاه اليمين اكتر من مره وبعدين يعكسها ادخل يمين ويقوم مشاور شمال ونقعد بأه نظبط الاتجاهات مع بعض , أول حاجه باعملها بعد ما اسيبه اني اسال واحد تاني يكون واثق من اتجاهات ذراعه :)

واخيرا بوست هايل ;)

نقطة مية said...

احمد الدرعة
اسعدني اشادتك بالبوست بس انت لسه مقريتش الجزء التاني...
اولا كويس انك ممشيتش 3 كيلو كنت لاقيت نفسك مثلا على حدود الجماهيرية ربنا بيحبك
....اما الاتجاهات دي انا خدت بالي منها فعلا..محدش عارف يمينه من شماله..اقولك ابقى بص على الايد اللي فيها الساعة على الاغلب هتبقى شمال!!
نورتني بالزيارة

Anonymous said...

تعرفي المشكلة اننا خلاص لو الصفات دي معدتش فينا بيتهيلي مش هنبقى مصريين نفسي نغير من سماتنا علشان تتكون عننا صورة افضل